Calorieën verbranden, de beste manieren

We horen er veel over. Er wordt over gesproken in boeken, op TV, in de krant, en het staat natuurlijk op de verpakking van je favoriete soort Dorito’s chips..Calorieën. De eeuwige tegenhanger van het voedsel waar je zo van houdt.

Je ontkomt er niet aan, want calorieën(oftewel; energie) verdwijnt niet zomaar. Het kan alleen worden omgezet in iets anders..

In vet, bijvoorbeeld.

Maar gelukkig is er ook een manier om hier vanaf te komen, of nog beter; je kan het zelfs voorkomen! Dit doe je door je voor een langere tijd in een staat van negatieve calorie balans te verkeren, oftewel meer calorieën te verbranden dan dat je consumeert.

Er zijn verschillende manieren om meer calorieën te verbranden. De meest voor de hand liggende methode is door te sporten. Maar je zou dit eigenlijk met alle vormen van beweging / belasting kunnen bereiken.

Door staand te werken in plaats van zittend kan je op wekelijkse basis al honderden calorieën meer verbranden dan dat je normaal doet. Door de trap te nemen in plaats van in de lift te stappen verbrand je duidelijk meer calorieën, dus alle kleine beetjes extra beweging die je dag-in-dag-uit toevoegt zullen op de langere termijn resulteren in exponentieel verhoogde calorieverbruik.

Maar wist je dat je ook meer calorieën kunt verbranden door ander soort voeding te eten dan dat je nu (waarschijnlijk) doet?

In dit artikel leg ik je uit op welke manieren je meer calorieën kunt gaan verbranden om effectief af te vallen.

Krachttraining of Cardio?

Wat is nou de beste manier om calorieën te verbranden? De ene zegt dat je krachttraining moet doen, en de ander zegt dat cardio de beste manier is om meer calorieën te verbranden. Wat is nou de waarheid?

Nou, dat ligt er dus aan.

Als je deze vraag heel letterlijk zou opvatten dan zou de duidelijke winnaar toch echt wel cardio zijn. Omdat je met cardio gewoon veel meer calorieën verbrand dan krachttraining in een bepaalde tijdbestek van bijv. 1 uur.

Maar als we in de bredere zin naar de vraag kijken kom je toch op een heel ander antwoord uit. Dit komt omdat krachttraining bepaalde adaptaties(oftewel; veranderingen) in je lichaam teweeg brengt die je met alleen cardio niet(lees; nooit) zal hebben. Krachttraining stimuleert namelijk de aanmaak van spieren, een proces waarin ook weer extra calorieën verbrand zullen worden. Daarbij komt ook nog kijken dat een gespierd lichaam, dus een lichaam met relatief meer spiermassa dan vetmassa, meer calorieën verbrand doordat spierweefsel meer calorieën per gram verbrandt dan vetweefsel.

Dus moet je überhaupt nog cardio doen? Jawel. Zoals ik al zei is cardio de meest tijdsefficiente manier om direct meer calorieën te verbranden. Het is de perfecte tool om ervoor te zorgen dat je in een negatieve caloriebalans komt wanneer het niet meer mogelijk is om je calorieën uit je voeding nog verder te verlagen, omdat je dan bijv. teveel honger zal hebben.

De hoofdregel blijft wel; zorg ervoor dat ongeveer 70 tot 80 procent van je training bestaat uit krachttraining, en 20 tot maximaal 30 procent uit cardio om zo effectief mogelijk vet te verliezen en eraf te houden op de lange termijn.

Voeding

Zoals ik al zei bestaat er ook de mogelijkheid om meer calorieën te verbranden door je voeding aan te passen. Het blijkt zelfs mogelijk te zijn om 10 tot 30% meer te verbranden door te kiezen voor gezonde, natuurlijke, niet-makkelijk opneembare voedingsproducten zoals o.a.: eiwitrijke producten(eiwitten verteren kost meer energie dan bijv. koolhydraten / vetten), groentes en vezelrijke producten.

Dit doe je voornamelijk door dierlijke eiwitten, zuivel of plantaardige eiwitten te eten. Uit onderzoek blijkt dat het niet nodig is om uitsluitend eiwit, zij het dierlijk of plantaardig, te eten om de positieve effecten van het zogenaamde ‘thermische effect van voeding’ (de verhoging in verbranding teweeggebracht door de vertering van bepaalde voeding) te verkrijgen.

Het eten van een gemixte maaltijd van eiwit, vet en koolhydraten(denk aan een bord met zalmfilet gebakken in kokosolie, met asperges en een portie rijst) hetzelfde (TEV) effect teweegbrengt als wanneer je alleen het eiwit zou eten.

Thermoregulatie

Als laatste is er nog 1 andere manier om meer calorieën te verbranden genaamd Thermoregulatie. Dit is voornamelijk een passief mechanisme van je lichaam.

De naam thermoregulatie verklapt het eigenlijk al, het reguleren van je temperatuur. Dit gebeurt wanneer je in een bepaalde omgeving komt waarin je je in een temperatuur bevind onder of boven je comfortzone, denk aan extreme kou of warmte.

Dit gebeurt niet snel vrijwillig aangezien we niet snel in -10 temperatuur naar buiten zouden gaan in enkel een T-shirt. Ook is dit niet bepaald aan te raden aangezien we tegenwoordig niet zeer bestand zijn tegen de kou en het risico zullen lopen ziek te worden.

Wat wel een lichte verhoging van calorie-verbruik teweeg zou kunnen brengen is het bezoeken van sauna of stoombad. Op deze plekken werkt je lichaam hard om de interne lichaamstemperatuur onder controle te krijgen en stabiel(neutraal) te houden, wat kan resulteren in een kleine verhoging in je verbranding.

Conclusie

Dus zoek je naar goede manieren om meer calorieën te verbranden? Probeer dan;

  1. Krachttraining te beoefenen met evt. cardio erbij(denk hierbij aan fietsen, hardlopen of roeien)
  2. Je voeding aan te passen zodat je meer eiwitten binnen krijgt, bij iedere maaltijd wel een portie eiwit
  3. Af en toe naar de sauna te gaan om lekker te profiteren van de effecten van thermoregulatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *