Home » Blog » Eetbuien voorkomen

Eetbuien voorkomen

Eetbuien zijn oncontroleerbare opwellingen die ervoor zorgen dat je periodiek heel veel gaat eten.

Ze komen voort uit een afwijkende mentale staat en worden door de mensen die eraan lijden vaak ervaren als een opwelling waar ze weinig controle over hebben.

Kenmerkend aan eetbuien is dat het soms lijkt alsof je geen andere keuze hebt dan om te schransen tot dat de opwelling weg ebt. Dit word vaak gevolgd door een gevoel van diepe schaamte die lang aan kan houden.

Veelvoorkomende misvattingen over eetbuien zijn;

  • Dat eetbuien alleen/vaker voor komen bij vrouwen dan bij mannen(mannen, en vooral jongemannen/pubers hebben steeds vaker last van eetbuien blijkt uit statistieken).
  • (eetbuien blijken 50 / 50 voor te komen in vrouwen en mannen)
  • Dat overeten ook valt onder eetbuien – dit is niet zo; overeten komt bij iedereen wel eens voor. Eetbuien zijn kenmerkend omdat het lijkt op een staat van trance waar je je in bevind, en door het eten van bizarre hoeveelheden in een hele korte tijdspan.
  • Dat eetbuien alleen voorkomen tijdens of na diëten. Eetbuien kunnen ook voorkomen uit een mentale staat die niet vooraf is gegaan door een (crash)dieet.

Misschien ken je iemand die lijdt aan eetbuien of heb je er zelf (wel eens)last van?


In dit artikel wil ik je 3 praktische tips geven waarmee je eetbuien kunt voorkomen.

1. Sluit geen enkel voedingsmiddel of product uit!

Uit onderzoek blijkt dat mensen die bepaalde vettige, suikerachtige of zoute voedingsmiddelen(denk aan; chocolade, ijs, frietjes) compleet uit hun dieet sluiten meer kans hebben om eetbuien te ontwikkelen.

Deze ‘all-or-nothing’ mindset is eigenlijk nooit goed als je als doel hebt om af te vallen. Dit komt door de manier hoe onze hersenen werken.

Als je jezelf een bepaald product(zoals chocolade) een hele tijd ontneemt en daarna toch een keertje bezwijkt aan de verleiding dan is de kans groot dat je jezelf op dat moment niet onder controle kunt houden en dat dat ene chocolaatje zal leiden tot meer.

Je kan het zo zien:

  • Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid wilskracht(de 1 meer dan de ander)
  • Deze hoeveelheid wilskracht raakt gedurende de dag steeds meer uitgeput door bepaalde acties waarvoor wilskracht benodigd is
  • (denk aan; 1. Vroeg opstaan om naar kantoor te fietsen, 2. Alle administratie op kantoor nauwkeurig te verwerken ook al ben je uitgeput van de dag ervoor, 3. Gezond eten en wandelen voor je dagelijkse doel van 10000 stappen tijdens de lunch ook al is er teveel werk om het kantoor te verlaten)
  • Op een gegeven moment raakt je wilskracht op omdat je, naar jouw gevoel, geen moment van pauze/ontspanning krijgt
  • Dit is het moment dat je gedachtes je kunnen saboteren en ervoor kunnen zorgen dat je alle touwen loslaat en de controle verliest

Wat je kan doen om dit te vermijden is om een meer genuanceerd voedingsplan voor jezelf op te stellen waarin je geen enkel voedingsmiddel(absoluut) uitsluit.

Het zal met af en toe wat chips of je favoriete ben&jerrys iets langer duren om je gewichtsverlies doelen te bereiken, maar je hebt op die manier veel minder kans op het ontwikkelen van eetbuien en chronisch overeten.

2. Beperk je calorie inname niet teveel.

De 2e grote oorzaak van eetbuien is het teveel beperken van je calorie inname tijdens een dieet. Het gebeurt nog veel te vaak dat men het ‘standaard’ advies opvolgt om direct te beginnen met een -500 calorietekort.

Voor een kleine vrouw met een lage calorie inname van 1700 kcal per dag staat een tekort van 500 calorieën bijna gelijk aan 1/3e van haar totale calorieverbruik.

Zo een extreem tekort resulteert in een verhoging van het ‘honger-hormoon’ Ghrelin. Er word gedacht dat dit een extra factor kan zijn in het ontwikkelen van eetbuien.

Probeer vooral in het begin van het dieet een klein calorietekort te hanteren zodat je niet dit soort fluctuerende gevoel van honger ervaart. Afvallen is niet een snel proces; je moet het eerder zien als een marathon dan een sprint-race.

Focus dus op lange termijn doelen door een kleiner calorietekort voor een langere tijd vol te houden. Dit kan je helpen om honger tegen te gaan en eetbuien te voorkomen.

3. Stress niet zo!

De 3e oorzaak van eetbuien is eigenlijk de lastigste om te vermijden; stress.

Het is makkelijk om te zeggen dat je stress moet vermijden, maar het blijkt vrijwel onmogelijk om een leven zonder enige stress te leiden.

Uit onderzoek blijkt dat eetbuien vaker voor komen na een periode van hevige stress. Dit komt omdat, wanneer je al niet zo lekker in je vel zit, er meer kans is op een eetbui.

Ook is er in deze studie gekeken naar de stress respons op eetgewoonte’s van mensen(vrouwen) die lijden aan eetbuien en vrouwen die niet lijden aan eetbuien. Het bleek dat de vrouwen die lijden aan ‘chronische’ eetbuien een hevigere respons op stress hadden en daardoor sneller gingen eten.

Een instabiele emotionele staat zorgt er al snel voor dat je gaat hunkeren naar ‘troostvoedsel’ zoals koekjes of chocolade om je wat op te vrolijken.

Het enige advies dat we hierop kunnen geven is om je bewust te zijn van je emoties als je voelt dat er een eetbui aan zit te komen. Probeer te doorgronden waarom je opeens / uit het niks een enorme drang hebt om te eten.

Dit kan in sommige gevallen helpen om meer inzicht te krijgen in je eetgewoonte’s en die op den duur te kunnen verbreken.

Wat als het toch mis gaat?

Wat als het toch mis gaat? En je in een enorme vreetbui zit die dreigt uit de hand te lopen?

Het beste wat je in dit geval kunt doen is jezelf afleiden.

In eerste instantie zal dit heel simpel klinken, maar denk even aan wat een eetbui eigenlijk is.

Een eetbui is een opwelling. En opwellingen zijn over het algemeen altijd tijdelijk.

Het doordringende gevoel, de drang om te eten, zal met de tijd vanzelf afnemen. Het belangrijkste in dit geval is of jij in staat bent om het te verdragen en jezelf ertegen te verzetten.

Dit kun je het beste doen door jezelf af te leiden door bijvoorbeeld een videospel op de playstation te gaan spelen, je beste vriend(in) te bellen/skypen, of door te gaan wandelen met een podcast op.

Zorg dan wel dat het een podcast is die niet gaat over eten of iets gerelateerd aan eten!

Heb je zelf al van alles geprobeerd om van eetbuien af te komen, en lukt het je nog steeds niet?

Neem dan contact met ons op via dit formulier voor een vrijblijvend advies gesprek over je voeding.


Boek nu een gratis 30min. (video/telefonische) consult in!